Néha (napján) feltöltök egy-egy videót a saját Youtube csatornámra. Főleg olyanokat, amikkel kapcsolatban felmerül bennem az az ötlet, hogy a későbbiek során bármikor esetleg szükségem lehet rá.
A lenti videót a Facebookról töltöttem le, forrás megjelölés már ott sem volt, így én sem tudtam feltűntetni.
A videó alá az alábbi bejegyzést készítette el valaki:
Az állati intelligencia a húsfogyasztás miatt egy mostoha terület. Van az az életformától független érett viselkedés, ami visszafogottságával észrevehető. Ezzel foglalkozik egyrészt a Spiráldinamika, másrészt a Játékelmélet. Ajánlott irodalom: Spiráldinamika
Úgyhogy, megnéztem, mi is az a Spiráldinamika. Nem volt nehéz dolgom, hiszen a Youtube kommentben ott volt a forrásban is megjelölt link.
A spiráldinamika az emberi értékrendek és világnézetek nyolcszintű fejlődési modellje. Leírja, hogy a fejlődés miként nyilvánul meg az egyén személyes életében és a társadalomban. A Maslow-piramis továbbfejlesztéseként azt is megtudhatjuk az elmélet alapján, hogy mi motiválja az emberi viselkedést az egyes szinteken. Alapfeltevése, hogy a személyes emberi fejlődés és a közös, kulturális értékeink fejlődése között szoros kapcsolat áll fenn. Don Beck és Christopher Cowan fejlesztették tovább Richard Dawkins és Dr. Clare Graves elméletét és nevezték el spiráldinamikának.
A rendszerében a változás az egyéni és közösségi szempont között billegve történik. Úgy képzeld el, mint egy csigalépcsőt, amelyen haladunk felfelé, és mikor megteszünk egy fél kört, egy új szinten találjuk magunkat. A páratlan számok az ego, a páros számok a közösség központúságot jelölik. A szinteket emellett színekkel is jelölték.
Életünk és munkánk különböző területein egyszerre eltérő szinteken állunk, színkavalkád vagyunk a spirálon, miközben jellemzően egy szinten helyezkedik el a súlypontunk. Előfordul, hogy a párommal zöld kapcsolatban élek, miközben a pénzemet narancs módon keresem és apám a piros üzemmódot hívja meg belőlem.
Bárhol helyezkedem el a spirálon, személyiségem magába foglalja az összes alatta lévő szint minőségeit, ez a meghaladva megőrzés törvénye. Az egészséges fejlődés fontos jellemzője, hogy egyetlen szintet sem ugorhatunk át, meg kell értenünk a logikáját.
A Spiráldinamika 8 szintjei
Az egyén a fizikai túlélésért küzd napról napra. Az alapvető szükségleteit elégíti ki (eszik, iszik stb.).
- Kulturális vonatkozás: ősember a barlangban, hordákba való összeverődés.
- Fejlődéslélektani szint: a csecsemő 0-8 hónapos kora.
- Példák a mai életből: hajléktalanság, betegség, kórházban lét, háború.
Törzsi létforma, klán, családi csoportosulás, rituálék. Ezen a szinten a világ tele van misztikus, veszélyes erőkkel, szellemekkel, amiknek a kedvében kell járni, az egyetlen biztonság a rokoni összetartozás.
- Kulturális vonatkozás: a törzsi népek világa, ahol az egyén beleolvad a közösségbe, nincs markáns, különálló személyiség, „én a törzs vagyok”.
- Fejlődéslélektani szint: az anya-gyermek fúzió állapota.
- Példák a mai életből: a családi kötelékek elsődlegessége, egy szervezettel való totális azonosulás, vallási csoportokhoz tartozás.
Ezen a szinten az élet egy dzsungel, ahol az erős és kemény túléli, a gyenge pedig szolgálja őt. Az emberek uralják, kontrollálják és kizsákmányolják egymást erővel, gyakran erőszakkal.
- Kulturális vonatkozás: istenkirályok, rabszolga társadalmak, császárságok.
- Fejlődéslélektani szint: az óvodáskor időszaka, 3-7 év.
- Példák a mai életből: önérvényesítés, erős vezetők a munkában, családban dominancia harcok, fizikai erőfitogtatás stb.
Egy felső hatalom uralja és irányítja a létet (Isten, a vezetőség, a kormány stb.) és kijelöli a helyes utat. Megbünteti a rosszat és megjutalmazza a jót. Stabilitás, rend, engedelmesség, alá-fölérendeltség, szabályok.
- Kulturális vonatkozás: az egyház által uralt középkori feudalizmus világa.
- Fejlődéslélektani szint: a kisiskoláskor korszaka, 7-12 év.
- Példák a mai életből: az élet értelmét az adja meg, hogy teljesítjük a kötelességeinket, ha ezt elmulasztjuk, büntetést kapunk. Szabálykövetés, elvek, tekintélyszemélyek követése.
Önérvényesítés, versenyzés, küzdés egy célért, stratégiázás. Célok: eredmény, produktivitás, anyagi jólét.
- Kulturális vonatkozás: a modern nemzetállamok, a kapitalista gazdaság, a nyugati társadalmak.
- Fejlődéslélektani szint: a formális műveletek korszaka, 12-élet végéig.
- Példák a mai életből: az embereket az anyagi jólét megteremtése és a teljesítmény érdekli, rivalizálás, gazdasági verseny.
Emberi kapcsolatok fontossága, humanizmus. Személyes növekedés, lelki egészség, önmegvalósítás. Relativizmus, egyenlőség, ökológiai érzékenység. Az egymás iránti együttérzés, a kapcsolódás fontosabbá válik, mint a versengés, az individuális boldogulás, a teljesítmények, és az anyagi jólét megteremtése, fokozása. A zöldnél fontos az ökológia, a természet, állatok szeretete.
- Kulturális vonatkozás: Ubuntu közösségtudat, a hatvanas éves hippi mozgalma, „mélyzöldek”.
- Fejlődéslélektani szint: a klasszikus fejlődéslélektan megáll a narancsnál. Újabb fejlődés-lélektani modellek viszont már vizsgálják a zöldet (pl. Ken Wilber fejlődéslélektani modelljében a 6. szinttel azonosíthatjuk, ami az emberek 20-as éveiben jelenhet meg először).
- Példák a mai életből: ha egy munkahelyen fontos a munkatársak hogyléte, érzelmi reakciója, és az, hogy erről beszéljenek, megosszák, közösen gondolkozzanak. Önismereti, önfejlesztési tevékenységek, érzelmeink tudatosítása, tudatos életmód és kapcsolatok tudatos ápolása, hitelesség stb.
Áramlás, önállóság, magas önértékelés, rugalmasság, rendszer-közti gondolkodás. A folyamatos változás a norma, holisztikus gondolkodás. Önmeghatározó élet. Saját küldetés-meghatározás. Az egyén önállóan tájékozódik a világban a saját mércéje és tudása alapján.
- Kulturális vonatkozás: ez most zajlik, a nyugati társadalom kisszámú, általában spirituálisan, lélektanilag felelős, vezető egyéne tartozik ide.
- Fejlődéslélektani szint: a zöldnél leírt mai, újabb modellek írnak róla. (pl. a wilberi 6-os szint középső régiója).
- Példák a mai életből: egyéni életút megvalósítása, önkifejezés, rugalmas alkalmazkodóképesség. A sárga szinten élő egyén az univerzális emberi értékeket képviseli: nem-ártás, együttműködés, együttérzés, Önként vállalt egyszerűség stb.
Globális rendszerben gondolkodik az egyén ezen a szinten, erős küldetéstudattal rendelkezik, a cél a világ jólétének megvalósítása. A céljai az egyéni célokon teljességgel túlmutatnak, szuperracionalis tesz a fenntartható fejlődésért.
- Kulturális vonatkozás: a zöldnél leírtak vonatkoznak ide. A nyugati társadalomban kisszámú, általában spirituálisan, lélektanilag felelős, vezető egyén tartozik ide, akik gyakran helyi vonatkozású globális nemzetközi projektekben vesznek részt.
- Fejlődéslélektani szint: a zöldnél leírt mai, újabb modellek írnak róla. A wilberi 6-os szint felső és korai 7-es régiója.
- Példák a mai életből: a spirituális kötelék hívja és tartja össze az embereket egy szervezetbe. Olyan munkát hajlandó végezni a dolgozó, illeszkedik a lelki teljességbe (a gondolatok, érzelmek és cselekvés összhangja), így mély lelki alapokra épül. Az emberek, és az élet globális jólétére irányul. Globális küldetés-megvalósításon dolgoznak.
A spiráldinamika szintjelölései nem a szivárvány színeit követik, hanem társított, szimbolikus színek, a modell megalkotóinak a választása.
1. Bézs – szavanna, füves puszták, túlélés
2. Bíbor – a királyi szín és az első közös festékszín, amit az emberiség használt (ősi törzsi festmények)
3. Piros – vér és erős érzelem szín
4. Kék – az ég és a menny
5. Narancs – a kemencéből kihúzott, izzó acél
6. Zöld – növények, ökológia
7. Sárga – napenergia, életerő
8. Türkiz – a Föld színe az űrből nézve
forrás: https://alternativgazdasag.wikia.org/wiki/Spir%C3%A1ldinamika