Hogyan lehet olcsón körbe repülni a Földet?



A mese

A világ körüli repülőjegyek kicsit olyanok mint a jetik, vagy éppen Semjén Zsolt vadászkalandjai: mindenki hallott már róluk, sokan magabiztosan mesélnek egy rakás részletet is, de aztán mindig kiderül, hogy csak a szomszéd unokája mondta a liftben, de ő tényleg valami nagyon biztos forrásból tudja. Vagy látta a neten. A városi legendák szerint a nagy légi szövetségeknek vannak olyan kedvezményes repülőjegyei, amivel csak pár szabályt kell betartanunk, és fillérekből, vagy legalábbis pár százezer forintból megjárhatjuk az utat a világ körül.

A szabályok állítólag a következőek:

Ezzel a városi legendával az a baj, ami a csatornákban felnövő, a zuhanyzó lefolyón keresztül támadó aligátorokkal, vagy mondjuk Gyurcsány Ferenc Messenger-üzeneteivel: hogy a fele sem igaz.

A neten találtam arra utaló jeleket, hogy a kilencvenes években tényleg volt ilyen, vagy majdnem ilyen jó akciós ajánlata a Star Alliance-nak, de aztán jelentősen megnőtt a légi forgalom, csökkent a kihasználatlan ülőhelyek aránya, megjelentek a fapados légitársaságok, és egyébként is a világ körüli utazás ugyanolyan ipar lett, mint a csapatépítő vadvízi kajakozás, vagy a zalakarosi wellness hétvége.

Ez nem azt jelenti, hogy nincsenek már világ körüli jegyei a nagy légi szövetségeknek, de ezek már korántsem olyan kedvezményesek, és ha számolunk, végül soha nem ezek a jegyek érik meg a legjobban.

De menjünk sorjában: ha valaki meg akarja kerülni a Földet, akkor jelenleg három lehetőség közül választhat.

  1. Összeállíthat egy kedvezményes jegycsomagot valamelyik nagy légitársaságokat tömörítő szövetségnél.
  2. Előre megveheti az összes jegyet valamelyik nagy online foglalási oldalon.
  3. Kereshet egy utazási irodát. Már nem olyat, amelyik az idegen kultúráktól rettegő nyugdíjasoknak kínál all-inclusive, svédasztalos tengerparti nyaralásokat, hanem egy kifejezetten világkörüli utakra specializálódott céget.
Légi szövetségek

A légi szövetségek még mindig árulnak világ körüli repülőjegyeket, de ezek korántsem kínálnak olyan rugalmas feltételeket, mint ahogy az a fórumokon terjed, ráadásul gyakran nem is igazán olcsóak.

Ugyan minden légi szövetségnek különböző szabályai vannak, a legtöbbre igaz, hogy előre meghatározzák, hogy hány mérföldet utazhatsz, és legfeljebb hány repülésből állhat az út. Emellett a legtöbb jegyre érvényes hogy egyszer, de csak egyszer át kell repülnöd a Csendes-óceán és az Atlanti-óceán felett. Az állomások száma ráadásul a legtöbb esetben nem attól függ, hogy mi hány várost vagy országot akarunk meglátogatni: hiába akarunk mondjuk Kairóból Mumbaiba eljutni, ha Dohában át kell szállnunk, akkor az rögtön két repülésnek számít a legtöbb jegy szabályzata szerint.

Az sem igaz, hogy nem kell előre kiválasztani az állomásokat, sőt az indulás pontos idejét is: mindent egy évre előre el kell terveznünk, ez alól csak azok a jegyek kívételek, amelyeknek még nicns meg az időpontja, mert minden légitársaság csak egy vére lát előre. Igaz viszont, hogy a legtöbb repülőjegy esetében viszonylag olcsón 100 és 150 dollár közötti összegért tudjuk módosítani az időpontokat. Fontos megjegyezni, hogy ez csak a módosítás díja, ha az indulás előtt egy nappal átrakjuk mondjuk egy héttel későbbre a Mumbaiból Balira szóló jegyünket, mert annyira lenyűgöz minket az indiai kultúra, vagy csak sugárban hányunk egy kiadós bélfertőzés miatt: nos ebben az esetben az átírás díj mellett ott van még a két jegy, a sok hónappal ezelőtt megvett és az utolsó pillanatban lefoglalt új közötti különbözet ára is.

Vannak kisebb szövetségek, sőt egy-két légitársaság közös promóciójában működő jegyrendszerek, mint például az ausztrál és új-zélandi turizmust támogató World Discovery (amiben ezeket az országokat mindenképpen útba kell ejteni), a Qantas által működtetett World Walkabout, vagy a Virgin köré szerveződő Great Escapade, de azért a legjobb ajánlatokat a három nagy légi szövetség a One World, a Star Alliance és a Sky Team adja.

One World

A One World a három nagy közül a legkisebb légi szövetség, aminek legfontosabb tagja a British Airways, az American Airlines, a Qantas és a Qatar is. A szövetség két különböző világ körüli repülőjegyet is ajánl, más-más szabályokkal és más, a szövetségben tagsággal nem rendelkező partner légi társaságokkal. A One World Explorerben nem kell számolni a mérföldeket, és csak arra kell vigyáznunk, hogy legfeljebb 16 átszállással megússzuk a maximum hét megállót tartalmazó utat. A Global Explorerben sok partner légitársaság útjai közül válogathatunk, de itt már fontos, hogy hány légi mérföldet utazunk: a legolcsóbb jegy 26 ezer mérfölddel számol, a legdrágább pedig 39 ezerrel.

Az utat egy elvileg intuitív, de a kétezres évek Flash-oldalait idézően lassú és szakadozó felületen kell megterveznünk, és nekem például ez is elég volt arra, hogy végül ne őket válasszam. Főleg, hogy az oldal nem mutatja meg, hogy egy-egy kiválasztott út hány átszállást jelent, így vakon kell belőnünk a legfeljebb 16 repülést, éppen ezért harminc perc döcögve kattintgatás után egy power user is garantáltan úgy érzi majd magát a felületen, mint a nyugdíj előtt álló postás kisasszony, akit leültettek az új, cloud alapú informatikai rendszer elé, hogy tessék Irénke, nyomogasd, nem lesz semmi baj.

Ha elég elszántak vagyunk, akkor azért kiderül, hogy 1,2 millió és 1,8 millió forint körül lesz egy-egy jegy ára. Próbaképpen végig nyomkodtam a mi utazásunkat, és 1 millió 485 ezer forintot köpöt ki végül a gép. Ennél azért vannak sokkal olcsóbb jegyek is.

Star Alliance

A Star Alliance a legnagyobb és legrégebbi légi szövetség olyan tagokkal, mint a Turkish, az amerikai United, vagy éppen a China Air. Ez a szövetség kínált legkorábban, 1997-től világ körüli jegyeket, ehhez mérten a rendszerük viszonylag egyszerű és jól kidolgozott, az egyetlen furcsaság talán az, hogy nem elég visszatérni a kontinensre, pont abban a városban kell befejezni az utat, ahol elkezdtük. A site könnyebben használható, de azért itt is várnak ránk meglepetések: a rendszer már az árat is kiköpi, amikor kiderül, hogy nem elég a legfeljebb 9 állomásból álló utat megtervezni, találni is kell olyan járatokat, amelyeknél nincs, vagy alig van átszállás, mert a 16 repülést itt sem lehet túllépni. A feladat kicsit olyan mintha egy vaksötét szobában kéne malmoznunk egy láthatatlan emberrel: minden lépés számít, csak azt nem tudjuk feltétlenül, hogy mégis mit.

Az általunk választott útra egyébként a Star Alliance 1 millió 388 ezer forintért kínál repülőjegyet. Persze fejenként.

Sky Team

A Sky Team legnagyobb tagjai az Air France, a KLM és a Delta, és ugyan van társult tagjuk aminek az a neve, hogy Austral, de valójában ez egy nagy múltú argentin légitársaság, ami nem repül Dél-Amerikán kívülre. Éppen ezért a Sky Team nem túl jó választás, ha mindenképpen el akarunk menni Ausztráliába vagy Új-Zélandra, de amúgy viszonylag egyszerűek a szabályai, és a három légi szövetség közül nekik van a legkönnyebben használható világkörüli jegyfoglalási rendszerük. Külön előny még, hogy a Sky Team biztosítja, hogy ha az utazás kiinduló és célállomását nem változtatod meg, csak a dátumot és a járatot, akkor nincs külön költsége a jegy átrakásának.

Ennek ellenére az általunk választott úton nem volt igazán olcsóbb a jegy, 1 mllió 355 ezer forint lett a végösszeg fejenként, ráadásul úgy, hogy Új-Zélandot ki is hagytuk a tervezésből a sok átszállás miatt.

Jegyfoglaló oldalak

Vannak helyzetek, amikor nem érdemes a légi szövetségek ajánlataival vacakolni, és most nem arra a lehetőségre gondolok, hogy Vajna Timi kölcsön adja a magángépét. Ha több mint egy évre akarunk lelépni, akkor nem jöhetnek szóba ezek a jegyek, és nem is érdemes ilyesmin gondolkodni, ha sok időt szeretnénk eltölteni Ázsiában: az ázsiai fapados légi társaságok ugyanis nem tagjai ezeknek a programoknak, viszont sokkal de sokkal olcsóbban repülhetünk velük, mint a nagy cégekkel.

Ha magunk szeretnénk foglalni, akkor két igazán megbízható jegyfoglalási oldal jöhet szerintem szóba: a Skyscanner és a Kayak. Én egyrészt azért szeretem jobban a Skyscannert, mert Magyarországon fejlesztik, és mivel több pénzt költök repülőjegyre, mint karalábéra, én ezzel támogatom a magyar gazdaságot. Másrészt a Skyscanner kevesebbszer adja fel egy-egy bonyolultabb, több állomást tartalmazó foglalás esetében, mint a konkurensek.

Egyébként egyik site-on se lehet csak úgy világkörüli jegyet foglalni, a több várost érintő jegyvásárlás pedig legfeljebb hat repülést tud egyszerre kezelni, vagyis biztosan picivel bonyolultabb a jegyvásárlás, mint a légi szövetségeknél, ahol a legtöbb esetben egy világtérképen kell csak bebökni néhány várost. Cserébe nem írja ki a rendszer, hogy túl sok állomás, vagy túl sokszor repültük át a Csendes-óceánt.

Mindkét site külső jegyfoglalási rendszerek adatait összegzi, így előfordulhat, hogy egy-egy ajánlatnál némivel magasabb lesz a végösszeg: de még a legszemetebb, apró betűs, kis csillagos oldalaknál sem lehet nagyobb a különbség 10-15 százaléknál. A Skyscanneren így a legkedvezőbb ár a próbautazásra 937 ezer forint volt, ami lényegesen olcsóbb, mint a légi szövetségek ajánlatai, még ha némi rejtett extra költséget a nyakunkba is kapunk a végén.

De az igazán olcsó megoldások mégsem ezek, a következő posztban megmutatom, hogyan lehet akár fél millió forintból is körbe repülni a Földet. És ez nem városi legenda.

(Világ körüli repülőjegy kevesebb mint félmillió forintból)

 

forrás: https://checkout.blog.hu/2018/09/23/hogyan_lehet_olcson_korbe_repulni_a_foldet

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.